Ankieta to podstawowe narzędzie badań ilościowych. Do niewątpliwych zalet badania ankietowego zalicza się możliwość objęcia nim dużą ilość respondentów przy stosunkowo niskich kosztach. Natomiast wadą są zdawkowe odpowiedzi i brak możliwości pogłębienia odpowiedzi przez respondenta. Jeśli zamierzasz przeprowadzić takie badania ankietowe warto przygotować się do tego odpowiednio. Od czego zacząć?
1. Określenie ogólnego celu badania
A więc odpowiedź na pytanie: co chcemy dowiedzieć się z badania? Wiele osób bagatelizuje to działanie. Tymczasem jasno sformułowany cel pomoże nam uniknąć zbędnych pytań w naszym badaniu. Ponadto, celem badania będziemy mogli podzielić się z respondentami zapraszając ich do udziału w badaniu ankietowym. Kiedy już mamy określony ogólny cel badania, możemy przejść do dalszego kroku, czyli…
2. Określenie grupy badawczej
Chodzi tutaj o zdefiniowanie profilu respondentów, którzy będą wypełniać ankietę. To o tyle istotna kwestia, że zależy od niej nie tylko treść pytań (w tym sposób zwracania się do ankietowanych – inaczej będzie w przypadku osób dorosłych, inaczej w przypadku dzieci i młodzieży), ale także sposób rozprowadzenia ankiet. (w tym dotarcia do respondentów). Wiedząc, do jakiej dokładnie grupy osób (czy podmiotów) skierujemy badanie ankietowe, możemy podjąć kolejny krok, czyli…
3. Określenie szczegółowych celów badania
Innymi słowy – opracowanie listy informacji, jakie chcemy zebrać w badaniu ankietowym. Takie informacje mogą stanowić bloki tematyczne, według których będą podzielone pytania ankietowe. Kiedy więc już będziemy mieli to określone, możemy przejść do kolejnego etapu, czyli…
4. Opracowanie pytań ankietowych
A dokładnie opracowanie treści pytań ankietowych pod poszczególne bloki tematyczne. Pamiętajmy przy tym, że pytania w ankiecie powinny być ułożone według takich właśnie bloków tematycznych. Stąd miejmy na uwadze, że pytania dla danego bloku tematycznego będą zadawane respondentom po kolei (jedno po drugim). Więcej o zasadach opracowywania ankiety znajdziesz tutaj.
Teraz pozostaje już tylko przejść do działania, czyli rozprowadzać ankiety i zbierać dane 🙂